Pages

Thanks my follower (^_^)


Thursday, April 14, 2011

::Saya Sayang Gigi Saya...How About U?::

betapa semangatnya hari ni turun naik bukit bohan yang tak berapa nak tinggi...
walaupun tak berapa tinggi tapi penat jugak tau....
kalau tak kerana ada date dengan dentist saya takkan main ulang-alik turun bukit bohan tu..

bagusnya saya kan selalu je buat dental check up (^_^) puji lah diri sendiri, sape lagi nak puji kita kanhttp://www.cute-smiley.com
how abaut you? how often you see your dentist to check up and cleaning?
'tepuk tangan, tanya lah memori'....jangan buat dek je pasal gigi ni, entah2 dah banyak sarang ulat dalam mulut kita tu....euuuwww!!!

eh! kenapa saya cakap ulang-alik naik turun bukit tu? lupa lak nak bagi tau...
my appointment 9.45a.m...so, turun la dalam waktu tu...sampai je kat PK, tengok macam tak de orang...tolak punya tolak pintu, ghupenya dia kunci...dan terbaca la note panjang kat pintu tu...ringkasnya "Pusat Kesihatan ditutup dari 8.30a.m-10.30a.m....ada perhimpunan JPPel"
huh! nasib baik kolej saya tu depan PK je...balik la bilik...10.30a.m turun balik..OK, dah bukak...terus ke kaunter
"ye dik, ada ape?"
"ada appointment" sambil bagi kad hijau, bukan kad merah tau
tetiba muka akak tu pelik semacam "adik duduk sekejap ye"
dia pun cek laaa...cek ape ntah...tak done panas punggung saya duduk, dia panggil namaku
"siti...siti...asss...maq" susah sangat ke nak sebut nama saya yang simple mimple tu
"adik punya appointment pukul 9.45 pagi tau..kami ada call adik rasanya" sambil belek buku dan tunjuk nama saya
"ya, dua hari lepas ada naik no tak kenal, tyme tu saya tengah exam"
"owh! tak tau lak tengah exam...so, adik kena tangguh la tarikh ni"
"urmm...miggu depan boleh? isnin?"
"minggu depan dah penuh la dik...adik bila cuti? selepas exam tu?"
"errr...cuti dua bulan lagi....26 @ 27 april boleh?"
"ha? bukan cuti ke lepas exam? 26,27 pun penuh...adik dengan doktor perempuan kan? kalau 29 boleh?"
29 aku nak dating dengan sis aku laa "saya cuti bulan 7, ada shortsem (sambil senyum kambing) kalau dengan doktor lelaki pun boleh je (dalam hati tak mau)....bila free nye? bulan 5?"
"sebelum ni adik dengan doktor pompuan, dengan pompuan la ye senang...ok, bulan 5 free...biler?"
"hari selasa pagi?"
"pagi penuh, petang la dik...pukul 2 @ 2.30?" sambil dia duk catat dalam buku
petang aku ada kelas laa "ok, pukul 2"
"ok, pukul2 ye, 2.15 baru stat" atoyai akak ni...penat saya layan akak
"terima kasih kak..." sambil senyum manis dan ambik balik kad hijauku

nice teeth...ni lah senyuman manis

ini kali ke berapa entah saya gi jumpa dentist sepanjang duk UKM ni....
1st tyme pegi swasta tampal gigi yang pecah gara2 gigit obat yang keras dari PK
mahal nak mampos pegi tampal gigi kat swasta...melayang seratus duitku hanya kerana 2 batang gigi....

2nd tyme pegi jumpa dentist kat PK sebab tampalan gigi swasta tu tak kemas...berapa bulan je pakai, dah kena tukar balik...aduhai duitku.....
membazir je duit haku tau!
nak ganti yang tak kemas satu, dan nak tampal satu lagi yang berlobang....
tyme tu doktor laki yang tampalkan...tapi dia tukar tampal je, satu lagi dia suruh datang lain kali....atoiiii....kenapa tak buat terus? menyusahkan betul la?

kali ketiga pegi untuk tampal yang berlobang tu, dapat doktor perempuan....
kasar betul doktor pompuan tu....dah siap tampal, dia pegi cuci pulak gigi saya
dengan slambernya dia cakap "gigi adik ni tak bersih la, kita cuci dulu ye"...ahakkksss!
sakit woooo dia cuci...sampai keluar air mata....dan hampir sesak nafasku dibuatnya
bila dia tengok saya tak boleh bernyawa, dia berenti kejap "adik...bernafas ye...jangan tahan je nafas tu"
saya memang tak reti nak kawal nafas...tengah mandi pun kadang2 terasa nak lemas....teruk betul!
tengah berenti tu, saya bukak la spek sebab tak mau terpecik air dia tu
"adik...pakai balik cermin tu...tak perlu bukak" atooooiiiii...tak paham saya dengan dentist ni
dah siap cuci tu, dia bagi la nasihat "lepas ni buat pemeriksaan enam bulan sekali ye...pastu guna berus gigi yang lembut sikit..bla...bla...bla.." macam tau2 je saya ni guna berus gigi kasar
enam bulan kemudian, hari ni saya pegi la balik...betul2 ikut cakap dia...saya memang budak yang suka dengar nasihat orang! perasan

nasihat saya kepada pembaca2 semua, you should see a dentist for a regular cleaning and check up every sixt month...don't be lazy-lazy OK...nanti kang sonok pulak ulat kat dalam mulut tu duk berparty...
haaaa...sebelum jumpa dentist, jangan lupa breakfast dulu (kalau jumpa pagi) saya pun tak tau kenapa kena makan dulu...masa kecik2 dulu, dentist selalu suh saya makan dulu sebelum cek gigi...
lepas makan tu cek la sisa2 makanan kat gigi tu...malu lah kalau doktor tengok ada sisa makanan kan..
pastu cek lobang idung...kot2 ada taik idung...malu jugak kan...
kalau yang pompuan tu tak payah la nak pakai lipstik gi jumpa dentist...nanti abis comot sebab kena air dia tu....malu tak kalau comot?

penat dah menaip! sekian sahaja citer pasal gigi (^_^)
gigi mencerminkan penampilan kita....
gigi yang cantik akan menambahkan lagi seri wajah kita
"gigi sihat, otak cerdas"

jangan biarkan gigi kita jadi ceng gini

janngan sampai terpaksa pakai gigi palsu pulak


No comments:

tabung untuk belajar ---->