Pages

Thanks my follower (^_^)


Sunday, March 27, 2011

::prasiswazah tak pandai membaca???::

prasiswazah tak reti membaca???
itulah realitinya....masuk universiti pun pensyarah masih mengajar pelajarnya cara2 membaca
hairan kan....kalau tak pandai membaca macam mana boleh masuk U

tak percaya??? sayalah salah seorang yang tergolong dalam kategori tu....
haish! malu kokrang je la...budak tadika sekarang dah pandai membaca...
mula2 masuk U, tahun satu dulu memang pensyarah ajar cara2 membaca
sekarang pun diajar lagi cara membaca sebab sesetengah manusia ni bagaikan pahat dengan penukul

jangan silap ye...pensyarah ajar cara2 membaca, bukannya ajar membaca
yang tu pun nak kena ajar ke???
ye, perlu.... pelajar universiti macam saya ni bukannya pandai sangat nak membaca
lagipun buku rujukan universiti semua buku international punya....yang local tu untuk sampingan je
dalam satu buku yang tebal tu takkan la kita nak baca semua....nak baca semua memang boleh
tapi boleh paham ke??
itulah yang pensyarah ajar....kita kalau baca buku biarlah paham....apa guna baca buku kalau tak faham???

bagaimana ye cara2 membaca???
1st of all...kat setiap buku kan ada objektif kan...baca objektif tu, then baca lah isi yang berkaitan dengan objektif tu....senang kan?
tapi saya tak amalkan pun......semua isi berkaitan dengan objektif, ape lagi...baca la semua (memang saya tak pandai membaca)

secondly, pensyarah cakap baca yang depan2 je...maksudnya, dalam satu tajuk tu kan (tak kira la tajuk kecik ataupun tajuk besau), baca yang awal2 je...yang akhir2 biasanya tak penting sebab conclusion.

thirdly, baca ape yang berkaitan dengan silibus je....yang ni opkos la kami tahu....

forthly, bagi subjek pengurusan gaji...kami perlu baca ape yang di beritahu oleh pensyarah je....
subjek ni best sikit....setiap kelas dia suruh tanda yang mana penting....supaya mudah untuk kami baca
yang tak ditanda kena baca jugak sebagai pengetahuan katanya.....kami akan baca kalau berminat ye tuan pensyarah......heheee

conclusionnya, baca ape yang ditekankan semasa kuliah...jangan baca semua...nak baca semua boleh, sebagai pengetahuan. baca ape yang penting untuk kita mudah faham. sebab tu lah kita tak boleh jawab exam sedangkan kita dah baca buku. padahal kita tak pandai membaca......

waaaarrrrrrrrghhhhhhhhhhhh!!! sebenarnya nak cakap yang saya ni tak suka membaca. stress gilerr.... minggu lepas kena marah dengan pensyarah sebab tak baca buku, padahal dah baca buku. then, dia nak potong markah saya sebab bagi jawapan yang salah bila ditanya. ah! next week nak senyap je. orang jawab nak potong markah pulak. nak suruh student bercakap dalam kelas....bila dijawabnya kena bebel sebab jawapan tak betul. kompem markah saya dalam IR rendah sebab selalu kena potong markah....banyak cakap pun salah...tension giler dapat pensyarah cam gitu......short sem ni kena belajar dengan dia lagi..... arrggggghhhhhhh

aku stress! aku stress! aku stress! dari semalam lagi duk baca IR, but still tak leh fokus. peristiwa minggu lepas sangat menyentuh perasaan ini. saya SUKA giler pensyarah tu.....terima kasih puan pensyarah.

No comments:

tabung untuk belajar ---->