Pages

Thanks my follower (^_^)

Wednesday, October 6, 2010

::KeMaLaSan::

dua minggu lagi asma akan mengahadapi final exam....waaaa....semakin dekat semakin malas rasenya. memang malas...malas...nak pergi kelas pun malas. dah la sem ni tak de study week....ketensionan sudah bermula!!!!
tapi hari ini asma mau bagi motivasi untuk asma sendiri dan untuk orang yang malas....ehem...ehem...

Di antara murid-murid yang belajar pada Aristoteles (filsuf Yunani) terdapat seorang yang sangat malas. Ketika diperingatkan oleh gurunya, dia menjawab mengemukakan alasannya, “Apa yang harus saya lakukan? Saya tidak memiliki ketekunan untuk membaca, dan tidak mempunyai kesabaran terhadap kelelahan serta kejenuhan belajar”. Apa jawaban Aristoteles?
Aristoles lalu berkata kepada muridnya yang malas itu, “Kalau demikian tidak ada jalan lain bagimu kelak, kecuali harus sabar menghadapi KESENGSARAAN dan KEBODOHAN”.


Setiap pencapaian pasti ada pengorbanan. Allah SWT maha memberi...memberi sesuatu kepada kita setelah berdoa. setiap benda yang kita lakukan mesti diiringa dengan doa...baru lah berkat ape yang kita buat. tapi kalau berdoa tanpa pengorbanan dan usaha. adakah kita akan berjaya? tidak...


jika kita malas untuk berusaha dan berkorban, mengapa mengharapkan sesuatu? jika kita tidak memberi, mengapa kita harus menerima? jika malas meningkatkan kualiti diri, mengapa harus berharap mendapatkan kecemerlangan? jika malas mencuba, mengapa harus mengharapkan hasil?


setelah kita berdoa untuk berjaya, insyaAllah... Allah SWT akan memberi ilham kepada kita untuk mencapai kejayaan...tetapi ilham itu akan wujud jika kita bertindak @ belajar tanpa rasa putus asa...btul tak?
tindakan akan lahir jika kita percaya pada diri kita dan sentiasa berfikiran positif.

No comments:

tabung untuk belajar ---->