Pages

Thanks my follower (^_^)

Tuesday, October 4, 2011

::Asmaq dan Kitar Semula::

Kitar Semula merupakan proses menukarkan bahan lama kepada bahan baru.
tetiba je kan bagi konsep kitar semula....sebenaunya asmaq duk buat proposal pasal kitar semula. subjek pilihan bebas....I love environment, that's why I take this subject as my PB.

kalau diperhatikan sekarang, UKM sedang rancak menjalankan kempen kitar semula. di setiap sudut fakulti pasti ada tong kitar semula. di kafe kolej asmaq sendiri pun dah tak guna polistrin, tapi guna kertas yang keras untuk tapau makanan dan kena bayar 20 sen ya kalau nak tapau....
tapi adakah ia berkesan? adakah warga UKM memberi kerjasama? that is my issue...tengok tong macam hiasan je.

kalau merujuk statistik malaysia, kitar semula kat sini 15% je berjalan. tapak longgokan sampah pulak semakin bertambah. cuba bayangkan jika malaysia ni dah tak de tempat nak longgok sampah. terpaksa longgok sampah berdekatan dengan rumah kita....sape yang susah? kita jugakkkk.....euuuwww...mesti bau busuk.

so, moh ler kita menjaga alam sekitar dengan mengamalkan 3R (reduce, reuse, recycle). tak susah pun....cuma asingkan bahan buangan yang kita nak buang tu...kalau rajin dapatlah habuannya dengan menjual bahan2 kitar semula ni.

dan asmaq juga sedang berusaha memberi kerjasama dalam mengitar semula..
tapau nasi pun dah jarang sebab beli lauk dan masak nasi sendiri (shhhh...ini rahsia)... masak waktu2 kelas tak padat la....kalau kelas padat, makan terus kat kafe...tak perlu nak tapau2
caye tak...caye tak...

bahan yang nak buang asmaq kumpulkan dulu dalam bilik sebab tak tau nak buang kat mana

setiap kolej di sini sekarang tengah compete pasal recycle dan asmaq ditugaskan untuk menyediakan tempat untuk buang bahan2 recycle dalam blok asmaq ni.
I have no idea how to do it. takkan nak beli kotak, then letak kat ruang tamu tu...kalau kumpul duit tak pe jugak...but not easy to collect money from people in this 'house'.
I don't know who is my neighbour.....so sad!

If I already start for recycle...how about you all?
Ayuh!! selamatkan bumi kita dengan mengamalkan 3R

No comments:

tabung untuk belajar ---->