Pages

Thanks my follower (^_^)


Wednesday, May 2, 2012

::Berikanku Kekayaan Jiwa::

Wahai dedaunan yang melambai...wahai buih-buih yang berterbangan...wahai pokok yang cantik...wahai hutan...aku ingin melepaskan lelah...aku ingin gantung sedikit masalah di sini. berilah aku oksigen untuk aku meneruskan hidup ini...berilah aku ketenangan dengan warna kehijauan mu....sesungguhnya segala ciptaan Allah s.w.t memberi banyak kebaikan dan faedah kepada manusia...Alhamdulillah!

ya Allah...berilah aku kesabaran yang tinggi untuk aku menghadapi dugaan-dugaan yang mendatang...aku semakin lemas dengan manusia-manusia yang berkaitan...
ya Allah...jauhilah aku daripada perkara-perkara yang dilarang oleh-Mu...peliharalah tingkah lakuku...

ada beberapa perkara yang saya mahu kongsi di sini....bila baca buku SOLUSI, terasa bagaikan buku tersebut banyak memberi nasihat...dah la tajuk keluarannya macam mengikut situasi saya. Terima kasih ya Allah....

Islam sangat menitikberatkan RASA-RASA yang boleh singgah dan bertapak dalam hati fikiran. Jika kita bersangka buruk misalnya, Islam menegaskan bahawa itu pun merupakan satu dosa. lagipun kalau kita asyik bersangka buruk terhadap orang, hati kita takkan tenang kan? jadi, marilah kita mengejar kekayaan jiwa...jangan hanya mengejar kebendaan je. kekayaan jiwa di sini bermaksud ketenangan dalam hati untuk menghadapi segala ujian dalam kehidupan. bagaimana pula cara untuk mendapatkan ketenangan jiwa??? Rasulullah s.a.w. pernah mengajar satu doa apabila Baginda melihat seorang lelaki sedang murung dan kesedihan dalam masjid. Doanya berbunyi,"Ya Allah, aku berlindung kepada Engkau daripada kesusahan dan kesedihan. Aku berlindung kepada Engkau daripada kelemahan dan kemalasan. Aku berlindung kepada Engkau daripada sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepada Engkau daripada himpitan hutang dan paksaan orang." (Riwayat Abu Daud) 

itulah sedikit sebanyak yang dapat saya petik daripada buku SOLUSI isu 43....isi kandungannya banyak mendidik jiwa ini dikala saya bergelumang dengan masalah. 

kadang-kadang kita rasa putus asa kan dengan kehidupan bila berdepan dengan masalah....janganlah anda rasa berputus asa....sesungguhnya orang yang berputus asa itu adalah selemah-lemah manusia...wahai manusia di muka bumi ini! kuatkan semangat...kuatkan iman...berusahalah dalam mengejar kekayaan jiwa. orang yang mempunyai kekayaan jiwa adalah orang yang dapat menikmati kemanisan iman....kemanisan buah kurma pun kita dapat rasakan tau..."di mana ada kemahuan, di situ ada jalan"

sesungguhnya saya kuat kan...kan..kan..katakanlah saya kuat...saya kuat!!!! saya wajib menjadi kuat...
(tetiba je wat statement gitu)
apa-apapun terima kasih wahai hutan yang penuh dengan kehijauan...terima kasih kerana sudi meminjamkan tempat untuk saya gantung sedikit masalah....biarlah masalah ini lebur dek kerana panas dan hujan.
sekarang saya perlu berundur diri untuk berperang dengan emosi untuk mencari kekayaan jiwa.
tapi rasanya inginku bertapa dalam gua dulu untuk tiga hari bagi mengumpul kekuatan...
insyaAllah....
smile always (^____^)

No comments:

tabung untuk belajar ---->