Pages

Thanks my follower (^_^)


Monday, May 31, 2010

#PENGALAMAN SATU PENGAJARAN#

aku berblogging sambil b'balas mesej dgn seseorg...ehem3x...
tapi aku x nak citer pasal tu. aku nak citer pasal balik rumah pada 28 mei 2010 (hari wesak)...
aku balik tanpa dirancang...parents aku pun x taw aku nak balik... gini citernya....
aku bangun sebelum subuh lagi nak bersiap-siap utk balik...dalam tangan aku ada RM30 je...cukup utk tambang
naik bas...pagi tu aku tunggu rapid. lame jugak la. pastu tiba2 teksi berheti...aku xde pilihan dan terus naik...nak bayar tambang tak cukup. so, aku suruh dia gi unikeb jap ambik duit. dah smapi ktm..aku masuk koc wanita...alhamdulillah tak ramai orang..selesa sangat2. tapi keselesaanku hanya sementara je..sampai kajang ada la 2 3 orang masuk...aku tenung lame lame2 logo warna pink tu. dalam hatiku "may be laki ni buta huruf & tak taw nak tgk logo...logo p'puan tu tak brape jelas utk ditafsir oleh org buta huruf" aku buat tak taw je...orang depanku macam rimas sbb laki tu duk tepi dia...sampai je kat hetian putra..hatiku berdebar-debar takut tak de tiket...semasa kaki aku mlangkah ke kaunter transnasional...aku ter baca 'tiket ke klantan & terengganu habis utk hari ni'. aku terus gi kaunter sebelah..belum aku sempat tanye, dah ada orang tanye dulu. 'bang' tiket ke kota bharu ada?' abang tu jawab 'semua dah habis'....arghhhhh!!! aku terasa nak patah balik je ukm. pastu aku pergi ke kaunter e-mutiara...
dgn konfidennya aku tanye 'kak, tiket ke gua musang ada?' bodohnya aku..padahal dah taw bas tu ke KB je.  'kito x breti kat guo muse dik, tapi kalu nok bleh..keno turun kat tepi jale' 
 'urmmm...tak kisah laa' 
'ada 2 seat kosong.tapi balke skali laa' 
aku senyap....nak angguk @ geleng kepala??? tiba2 ada sorang p'puan tanye 'kak, tiket ke mache?'
akak tu trus mencelah...'hah...mache? kalu gitu sy letok awok tepi dio deh...' sambil pandang aku. aku apa lagi...angguk je. tapi tket dia 2 kali ganda dgn tiket ke GM :(( mujur aku kluarkan duit...

bas pkl 9.30 pg...sejam aku tunggu. masa bas masuk terminal, aku terus naik. 'apsal bas ni nampak pelik, no seat aku pun takde' huhu..rupanya bas 2 tingkat...1st tyme naik. aku duk tngkat sbelah p'puan td.duk je skejap..akak sbelah tgur...kami mula borak sampai la kat bentong baru b'heti cakap. dia banyak bg nasihat...suruh aku study elok2..jaga diri..samapi kat merapoh...bas b'henti kejap...tyme tu baru aku call ma aku...hehe..rupanya dia tak de kat rumah..mujur ada kakakku yang bleh ambik aku kat tepi jalan. kak ja yang jemput...lepas tu aku terus suruh dia gi stesen kete api nak bli tiket balik ukm...hoho..tket habis. aku balik rumah dalam hati nak gi stesen bas..tapi tgk anak sedara macam mngantuk...so, sampai rumah aku ltak beg terus kluar 'asmaq nak gi bli tiket bas jap' kak ja suruh bawak kete dia...tapi aku tak brani takut jadi ape2...dah la tak pernah bawak kete besar. so, aku jalan la dalam kepanasan. alhamdulillah tiket bas ada, dapat seat blakang jugak... badanku dah penat. tapi tak leh rehat...anak sedara ada kat rumah. budak2 tu banyak pulak soalannya 'acik gi mane? acik tido kat mane? kakak nak tido dgn acik'..huh! ank sdara sulung aku yang banyak mulut. aku cari adik aku sebab nak ucap birthday dia. rupanya dia pun tak de kat rumah.
malam tu baru la dpt rehatkan badan..paginya igt nak bangun lambat, tapi ma aku dah kjutkan awal2..tak elok anak dara bgn lambat.  ptgnya aku wat resepi baru smpena birthday adikku...nak makan sgt kentucky...aku wat roti gulung kentucky..haha...malam tu aku tido dgn aman sbb anak2 aku dah balik KB. pagi ahad aku buat kek plak...utk adikku jgk..main hentam je bahan2nya :)
aku b'tlak ke KL 12.30 mlm...aku duk sbelah laki. tp jiran aku yang baik hati dia tkar tmpat dgn aku. alhamdulillah dpt single seat. aku lbih suka naik bas GM b'banding bas KB hari tu. bas GM lagi luas...ada single seat lagi...smpai KL pkl 5. spatutnya aku bleh sampai awal ke ukm. tapi apekan daya aku ditemani kawan jiran aku tadi...huh! selamat dia ada...dlm komuter sesak dgn manusia...kwn jiran td yg lindungi aku. hehe..tp dah tua... kakiku dah mula m'gigil sbb lame sgt b'diri masa tunggu komuter...akhirnya sampai kat kl sentral, aku dpt duk. kat tasik seputeh ada sorang jejaka sambil dukung anak dia...aku nak bangun tp tiba2 kakiku kejang....lpas tu aku t'sengguk2 plak...mngantuk bangat..malunyaaa..dah la org laki ramai. sampai ukm aku cepat2 siap sbb nak gi kelas plak...tp sempat lg minum nescafe...nak kembalikan tenaga & nak pulihkan kakiku yang t'ketar2....alhamdulillah...klas abih awal...walaupun tak seawal sgt....balik bilik ingat nak tidur..tapi kesan nescafe kuat sgt...takde keje, aku basuh baju....elektrik takde satu ukm...tapi aku tak terasa panas pun....sekali lagi alhamdulillah....

pengajarannya...jangan balik tanpa dirancang...dan aku kalau bleh tak nak balik kalau ada budak2 kat rumah & dgn assignment yang bertimbun!!!!

hidup perlu sabar dan bersemangat...yakin boleh...!!!

No comments:

tabung untuk belajar ---->