Pages

Thanks my follower (^_^)

Thursday, July 18, 2013

::Nostalgia Ramadan::

Salam Ramadan...

Hari ni dah sembilan hari umat Islam menjalani ibadah puasa.
Alhamdulillah, negara kita tiada halangan seperti negara lain.
Jangan lupa doakan keselamatan untuk saudara-saudara kita di luar sana.

Apapun, masing-masing pasti ada kenangan-kenangan yang tak boleh dilupakan setiap kali ramadan tiba kan?
Samalah saya...
Tetiba nak mengimbau nostalgia ramadan....

Zaman kanak-kanak...
Saya puasa semata-mata nak duit raya. Memang majoriti ibu bapa akan latih anak-anak kecil puasa dengan cara begini kan? Siang hari tidur, malam keluar main. Itu yang best. Waktu ramadan je ibu bapa saya bagi keluar main malam-malam. Itu pun main depan rumah je dengan jiran-jiran. Yang tak best, kena pi sekolah tanpa duit poket. Nak curi-curi beli makanan memang tak dapat la. Yang paling tak boleh lupa pasal kentut. Ingatkan kentut boleh batalkan puasa. Jadi, tahanlah kita dari kentut (^_^)Y

Zaman remaja...
Ni zaman sekolah menengah la. Cerdik sikit la bab-bab puasa. Bulan ramadan paling saya suka. Sebabnya, gi sekolah tak payah fikir pasal makan. Duit belanja hari-hari boleh buat simpanan. Semasa zaman PMR, cikgu adakan tadarus untuk kami sebab ramadan selepas PMR. Jadi dah tiada benda untuk belajar. Memang ramai la tak datang sekolah. Saya jugak rajin pegi sekolah untuk join tadarus. Kononnya. Padahal nak jumpa kawan semata-mata. Boring kot duduk rumah. Zaman ni tak pakai astro lagi. Jadi, tak banyak cerita yang menarik perhatian saya. Tapi, tak sia-sia join tadarus tu. Tak disangka-sangka dapat duit raya kot. Masyukkk. Dan zaman remaja juga la saya berjinak-jinak membuat biskut dengan kakak-kakak saya. pertama kali kami buat, tak boleh telan langsung. Akhirnya, bagi kucing. Tapi sayang kucing pun tak boleh telan biskut kami. Tong sampah jugak la sudi telan biskut tu. Biskut terlebih soda. Lama-lama kami jadi pandai la buat biskut. Part yang buat biskut la paling best bagi saya waktu ramadan dulu. Ye la, sama-sama dengan kakak-kakak. Gurau senda bagai. Best sangat ramadan zaman remajaku!

Dan sekarang zaman dah berubah. Suasana ramadan tiap-tiap tahun yang kita lalui pun berubah juga. Tapi alhamdulillah kita masih dipertemukan dengan bulan yang mulia ini. Kita masih boleh menyambut ramadan dengan orang tersayang. Kita masih boleh menikmati juadah yang enak. Dan kita masih boleh menjalani ibadah dengan sempurna. Alhamdulillah....

Semoga kita dapat tingkatkan lagi diri kita ke arah soleh dan solehah... Semoga kita dapat bergelar graduan yang berjaya dalam universiti ramadan ini. Jadi, jangan lepaskan peluang untuk menggapai hidayah. Bukan mencari hidayah, juga bukan menunggu hidayah. Yang dah pasang niat untuk berubah ke arah kebaikan, waktu ini lah yang paling sesuai. Saya juga dalam usaha memperbaharui diri dan meningkatkan kualiti diri supaya menjadi muslimah yang sejati. Doakan. Wallahu a'lam (^_^)



3 comments:

Etika Maria said...

Blogwalking sahur :)
selamat menunaikan ibadah ramadhan!

lavendaria irnawati said...

lama xnmpak as...^__^

asmaa_Que said...

thanks Etika Maria...

Lavendaria Irnawati: Kat sini mmg jarang la update, tenet slow dek pong...

tabung untuk belajar ---->