Pages

Thanks my follower (^_^)

Tuesday, July 24, 2012

::Mengajar sambil Belajar::

4 ramadhan bersamaan dengan hari Selasa...
dua hari sudah saya menjadi guru memandu kepada kawan2 saya yang ada lesen, tapi takut nak bawak kete.

hari ni terasa teruk sikit....nak tercabut jantung saya bila pelajar saya....pelajar??? 
yep, pelajar...pelajar saya hari ni nak naik bukit tinggi....siap mahu berhenti tengah2 bukit lagi.
apabila guru yang melatih mereka tu pun tak berapa profesional, jadi berlakulah kekalutan sikit. kete yang dipandu mati ditengah-tengah bukit. bertambah cuak dia apabila ada kete yang datang dari arah belakang.
dengan slambernya terpaksalah saya bagi signal tangan suruh orang di belakang gerak dulu....Fuh!! dup dap dup dap jantungku.
tapi kira ok sikit la berbanding hari pertama...ada improvement!

tapi yang masih tak berjaya adalah bila belajar parking....nak wat cane? orang yang mengajar kete tu pun masih tak lulus2 lagi parking petak 'straight' walaupun dah bertahun boleh bawak kete. macam ketam mengajar anaknya berjalan dengan betul la kan....
tak pe..tak pe... mengajar sambil belajar ye!

apepun hari ini adalah dalam sejarah...pertama kali saya kena sekat kat JPJ....polis trafic pun tak pernah sekat saya tau!
tapi sebenarnya dah banyak kali kena sekat dengan JPJ...tapi waktu bawak motor la. ini kali pertama dia sekat waktu saya bawak kete....orang sama lak tu yang mintak cek lesen saya.
ingat lagi...kali pertama dia sekat saya, mintak tengok lesen...waktu tu saya tingkatan lima. siap2 cek lesen, dia tanya saya, "awak orang sini ke?"...jawab saya, "ye, orang sini. kenapa?"...dia jawab balik,"tak bunyi slank kelantan pun"...dalam hati waktu tu "dah kau cakap luar dengan aku, aku cakap la luar jugak".
tapi hari ni dia cakap ada slank kelantan sikit....dah bertahun duk sini, kompem boleh speaking qlate punya. hari ni tak berapa layan soalan dia sebab tak berapa jelas apa yang dia cakap.
Hello bro JPJ...takkan tak kenal2 lagi muka saya yang comel ni (kalau terasa nak muntah, sila muntahkan segera...jangan risau, takkan batal puasa). kalau nampak saya, jangan la sekat. nebes tau!

Pandu Smart, Jiwa Selamat

apa yang saya harapkan adalah semoga anak didik saya dapat pandu kete waktu raya nanti. saya tak nak dah jadi supir kome. nak letak jawatan dari menjadi supir dah (^_^)
teruskan usaha girls!!!

Sunday, July 22, 2012

::Permulaan puasa...Gelagat manusia::

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat berpuasa kepada semua Muslimin dan muslimah.
Semoga Ramadhan tahun ini dipenuhi dengan keberkatan Illahi.
dan...beristiqamah dalam menjalankan ibadah....jual jual jugak...ibadah jangan diabaikan!

Hari ini, 23 Julai 2012 bersamaan dengan hari isnin..... dah tiga hari umat Islam berpuasa....macam mana rasa???
mestilah nikmat rasanya....tenang je kan....
yang penting berpada-padalah dalam berbuka puasa. jangan membazir.

Apepun...hari ini saya singgah di sini untuk membersihkan hutan ini daripada lalang-lalang yang semakin meninggi...hehee
saya nak share satu dialog diantara saya dan anak saudara saya yang berumur 4 tahun semalam, Hafiy namanya.
perbualan itu berlaku di rumah selepas dia balik dari sekolah, dalam dialek kelantan.

*******

saya: Hafiy poso tak hari ni...?? cikgu bagi make kat skoloh?


Hafiy: Cikgu tak bagi poso...Hafiy make la kat skoloh tadi...

beberapa minit selepas membisu sambil menonton TV. Hafiy tiba-tiba mengajukan soalan kepadaku.

Hafiy: poso tu gapo cik Ah?


saya: poso tu tak make di siang hari...tapi kita make waktu malam jah...

tiba-tiba si Hafiy bangun dan meluru ke dapur....rupa-rupanya dia pegi minum air daaa...siap mintak nasi lagi.

*******

tersenyum je la den tengok gelagat si kecik tu. Budak berumur 4 tahun masih tak faham apa itu puasa, mungkin dia tak tau macam mana siang dan macam mana malam.
tapi ingatan budak kecik ni kuat....nanti umur dia meningkat, dia dah ada gambaran apa itu puasa. harap-haraplah....

Tapi agak sedih jugak dengan orang dewasa yang tak puasa dan tak solat. 
tak malukah kamu kepada Tuhanmu???
ada jugak yang puasa tapi tak solat....mereka asyik dengan perniagaannya.
Ya Allah....lemahnya imanku bila tau mereka tak puasa dan tak solat, tapi saya tak tau nak menegur macam mana....tambahan lagi orang yang tak dikenali.

Semoga mereka-mereka itu mendapat hidayah dalam bulan mulia ini.
Bulan ramadhan ini bukan bulan untuk kita bergembira dengan nikmat dunia....tapi bulan ramadhan ini adalah untuk kita bergembira dalam mengejar pahala ibadah yang mana kita tak akan dapat kecapi di bulan-bulan yang lain.
sama-samalah kita 'Top-up' kan iman....jangan biarkan iman kita kehabisan kredit.
SELAMAT BERAMAL (^_^)

tabung untuk belajar ---->