Pages

Thanks my follower (^_^)

Sunday, July 22, 2012

::Permulaan puasa...Gelagat manusia::

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat berpuasa kepada semua Muslimin dan muslimah.
Semoga Ramadhan tahun ini dipenuhi dengan keberkatan Illahi.
dan...beristiqamah dalam menjalankan ibadah....jual jual jugak...ibadah jangan diabaikan!

Hari ini, 23 Julai 2012 bersamaan dengan hari isnin..... dah tiga hari umat Islam berpuasa....macam mana rasa???
mestilah nikmat rasanya....tenang je kan....
yang penting berpada-padalah dalam berbuka puasa. jangan membazir.

Apepun...hari ini saya singgah di sini untuk membersihkan hutan ini daripada lalang-lalang yang semakin meninggi...hehee
saya nak share satu dialog diantara saya dan anak saudara saya yang berumur 4 tahun semalam, Hafiy namanya.
perbualan itu berlaku di rumah selepas dia balik dari sekolah, dalam dialek kelantan.

*******

saya: Hafiy poso tak hari ni...?? cikgu bagi make kat skoloh?


Hafiy: Cikgu tak bagi poso...Hafiy make la kat skoloh tadi...

beberapa minit selepas membisu sambil menonton TV. Hafiy tiba-tiba mengajukan soalan kepadaku.

Hafiy: poso tu gapo cik Ah?


saya: poso tu tak make di siang hari...tapi kita make waktu malam jah...

tiba-tiba si Hafiy bangun dan meluru ke dapur....rupa-rupanya dia pegi minum air daaa...siap mintak nasi lagi.

*******

tersenyum je la den tengok gelagat si kecik tu. Budak berumur 4 tahun masih tak faham apa itu puasa, mungkin dia tak tau macam mana siang dan macam mana malam.
tapi ingatan budak kecik ni kuat....nanti umur dia meningkat, dia dah ada gambaran apa itu puasa. harap-haraplah....

Tapi agak sedih jugak dengan orang dewasa yang tak puasa dan tak solat. 
tak malukah kamu kepada Tuhanmu???
ada jugak yang puasa tapi tak solat....mereka asyik dengan perniagaannya.
Ya Allah....lemahnya imanku bila tau mereka tak puasa dan tak solat, tapi saya tak tau nak menegur macam mana....tambahan lagi orang yang tak dikenali.

Semoga mereka-mereka itu mendapat hidayah dalam bulan mulia ini.
Bulan ramadhan ini bukan bulan untuk kita bergembira dengan nikmat dunia....tapi bulan ramadhan ini adalah untuk kita bergembira dalam mengejar pahala ibadah yang mana kita tak akan dapat kecapi di bulan-bulan yang lain.
sama-samalah kita 'Top-up' kan iman....jangan biarkan iman kita kehabisan kredit.
SELAMAT BERAMAL (^_^)

No comments:

tabung untuk belajar ---->