Pages

Thanks my follower (^_^)

Sunday, June 2, 2013

::Muhasabah Diri Graduan Baru::

Muhasabah Diri seorang graduan baru....

Sering kali graduan baru mengeluh dek kerana tak dapat menempatkan diri dalam pekerjaan yang selayaknya dengan sijil yang diperolehi.
Jangan persalahkan sesiapa wahai teman seangkatanku.
Fikirkan apa yang perlu dibaiki oleh diri kita...Nak samapi ke puncak bukit, kita perlu terlebih dahulu mendakinya bermula dari kaki bukit. Perlu hadapi pelbagai rintangan dan kepayahan sepanjang mendaki.
Bermulalah dari bawah untuk dapatkan pekerjaan atasan.
Jangan merungut dan memilih. Allah akan membantu orang yang sabar dan sentiasa berusaha. Yang penting ikhlaskan diri dalam melakukan apa jua amanah yang diberikan. Tak kisah la kerja apa pun....

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat sekali kecuali bagi orang yang khusyuk." - [Surah al-Baqarah:45]

Seperti saya juga, saya bermula dengan pekerjaan taraf SPM. Saya tak pandang taraf pekerjaan, tapi saya memandang pengalaman. Prinsip yang sentiasa dipegang,"Bagaimana kita nak jadi ketua yang hebat kepada pekerja di bawah kita jika kita sendiri tak pernah merasai duduk di bawah? Jika berjaya jadi ketua, jadikan pekerja di bawah kita orang yang hebat juga."
Memang ada yang dapat kerja melalui 'orang dalam'. Itu tak salah. Tapi ingat, rezeki itu Allah yang tentukan. Bagi saya, lebih baik usaha sendiri untuk dapatkan pekerjaan, itu lebih bermakna bagi diri kita.

Dan alhamdulillah, sekarang saya berjaya beralih ke tugas yang baru. skop tugasan yang lebih mencabar dan amanah itu lagi besar. Saya terima cabaran itu! Orang sekeliling pandang saya senang, mudahnya dapat kerja.
Tetapi, hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa pedih dan perit menanggung kepayahan dan kata-kata orang. Tak semua begitu, ada juga yang sentiasa memberi dorongan. Seseorang tu pula tak putus-putus nasihatkan saya untuk melakukan solat Dhuha setiap hari. Solat Dhuha banyak kelebihan, Allah akan permudahkan segala urusan kia melalui Dhuha. Subhanallah!

Setiap pekerjaan yang kita perolehi, anggaplah ia sebagai permulaan untuk kejayaan masa hadapan. Pekerjaan tiada pengakhiran. Cintakan pekerjaan yang anda perolehi, baru senang hati nak buat kerja.
Selalu berfikiran positif terhadap orang sekeliling.

Kepada graduan baru yang masih menganggur, muhasabah diri. Fikir positif. Terima je apa jua pekerjaan. Kalau dapat kerja yang lari dari bidang pembelajaran kita, anggap ia satu bonus untuk kita dapatkan ilmu baru.
Pedulikan apa orang nak kata. Yang penting kita ada usaha dan matlamat untuk kemajuan diri sendiri.

SELAMAT BEKERJA DAN LAKSANAKAN AMANAH YANG DIBERIKAN DENGAN HATI YANG IKHLAS (^_^)

No comments:

tabung untuk belajar ---->