Pages

Thanks my follower (^_^)

Monday, March 25, 2013

::Sukarnya Mendapatkan Pekerjaaan::

Perjalanan hidup ini....terasa amat sukar.
Orang selalu cakap, jadi Pelajar lagi best daripada jadi Pekerja.
Tetapi orang lupa yang Pelajar itu juga Pekerja...Bekerja sebagai hamba Allah s.w.t.

Itulah hakikat hidup...Hidup mesti ada cabaran...Dan cabaran itu adalah ujian dari Allah s.w.t. Tak kira Pelajar atau Pekerja, semua akan berhadapan dengan cabaran hidup.
Semakin lama manusia hidup, semakin tinggi cabarannnya...Subhanallah! Hebatnya mereka yang berjaya menempuhi cabaran dalam kehidupan ini.

Kini, aku mampu mengukir senyuman. Bersyukur dengan apa yang diberi sekarang. Pengalaman masa lalu memberi semangat kepada masa sekarangku.
Dulu, hampir tersungkur dan hampir berputus asa dalam mendapatkan pekerjaan.
Tapi, Allah takkan persia-siakan hambanya yang berusaha dan sentiasa sujud kepada-Nya.
Perancangan Allah sangat hebat! Allah tak beri aku kerja itu, kerja ini. Tapi Allah bagi aku menghadapi kerja di tempat aku bekerja sekarang supaya aku melihat dunia dengan lebih luas.
Allah takkan bagi ujian diluar kemampuan hambaNya. Allahuakbar!

Namun aku terasa diri ini semakin lemah iman. Pekerjaan sekarang sungguh menduga keimananku. Kesabaran yang tinggi amat diperlukan. Tetapi pengalaman itu sangat bernilai. Semoga pekerjaan ini dapat mendidik jiwaku menjadi insan yang tabah dan kental untuk menghadapi fasa kehidupan akan datang.
Dan hati ini mengharapkan diriku mendapat pekerjaan yang boleh mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. dan dikelilingi dengan manusia yang cintakan Ilahi. Sungguh....sungguh ku takut diri tersungkur di landasan yang salah. peliharalah hambaMu ya Allah!

"Kehidupan dunia ini (jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan, dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya, sekiranya mereka mengetahui." (Surah al-Ankabut , ayat 64)

Bersabar dan berushalah kepada sahabat-sahabat yang masih belum diberi pekerjaan. Jangan memilih, beranikan diri menghadapi alam baru. Nak jadi matang harus berani..!!



#p/s: Tahniah kepada adik2 yang cemerlang dalam STPM dan SPM. kepada yang tidak berjaya, jangan putus asa, anda mungkin tidak mampu menjadi pelajar cemerlang tapi anda mampu menjadi muslim/muslimah yang hebat (~_^)

tabung untuk belajar ---->