Pages

Thanks my follower (^_^)

Sunday, May 20, 2012

::Terima Kasih, Cikgu::

sesungguhnya disebalik kegagalan akan ada kejayaan..
putaran hidup kita bagaikan sedang mendaki tangga yang tinggi...
dulu...aku pernah tersungkur jatuh dari tangga....dan berputus asa untuk mendaki balik tangga itu.

tapi...di anak tagga tersebut ada seseorang yang menungguku dan menghulurkan tangannya supaya aku terus dapat mendaki tangga...aku daki tangga tersebut sambil diiringi dengan kata-kata semangat darinya.
di pertengahan tangga pula...semakin ramai yang menghulurkan tangannya untuk aku....
di saat itu, hatiku sungguh senang dan semakin bersemangat untuk mendaki tangga dan ingin mencapai huluran tangan-tangan mereka...
dan semakin banyak kata-kata semangat yang mengiriku untuk mendaki tangga tersebut....
"awak akan jumpa cabaran yang lebih berat lagi dari apa yang awak alami sekarang...bersabarlah untuk sementara waktu"

akhirnya dipuncak tangga tersebut ada pintu impianku....dan aku berjaya membuka dan masuk ke pintu tersebut....tapi itu bukan destinasi terakhirku...di dalam pintu itu masih ada lagi tangga yang perlu aku daki...
tangga itu lebih curam berbanding tangga sebelumnya...
alhamdulillah...masih ada lagi yang menungguku di anak tangga tersebut dan terus masih menghulurkan tangannya...
sekarang....aku masih mendaki tangga yang curam tersebut...

orang-orang yang menghulurkan tangan kepada ku di setiap tangga itu adalah guru-guru dan pendidik-pendidik saya termasuk ibu bapa saya...
TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK kepada pendidik-pendidik saya iaitu ma, ayah, cikgu-cikgu dan pensyarah-pensyarah saya.
Semoga kehidupan mereka sentiasa dicucuri rahmat dan semoga mereka dimurahkan rezeki...


Hanya kejayaan saya je yang mampu membalas jasa-jasa mereka...
TERIMA KASIH CIKGU....
SELAMAT HARI GURU!!!

pertama kali buat kek cawan..
puas hati dan sedap (^_^)

Sunday, May 13, 2012

::Hati-hati Bersosial::

bila lapar...kita post statement..
bila kenyang pun kita post statement..
bila marah kita post statement...
bila sakit pun kita post statement...
pokoknya, setiap aktiviti kalau boleh nak wat statement kan...???

post statement kat mane??? 
post statement kat laman sosial...
tak salah kita nak bersosial melalui alam maya...
tapi kita mesti ingat....tak semua benda kita boleh kongsi...kita semua ada maruah dan hak tersendiri.
jangan jadi seperti orang yahudi....bila mereka ingin mengadu apa2 masalah...mereka akan tulis di kertas dan di masukkan dalam 'wall' dimana memang khas untuk mereka mengadu ape2 masalah (tak ingat plak saya baca kat mana pasal ni...kalau salah tolong betulkan)....
tapi yang saya nak tekankan di sini...kita sebagai orang Islam...bukan 'wall' (laman sosial) tempat kita mengadu...Allah s.w.t. Maha Mendengar...hanya Dia lah sahaja tempat untuk kita merintih dan mengadu...

ingatlah! setiap perkataan yang kita keluarkan akan menggambarkan diri kita....gunalah laman sosial dengan berhemah dan bertujuan untuk berdakwah dan saling mengingati....
kadang2 kita tak sedar yang kita telah membuka aib sendiri dengan status yang kita lakukan...
dan kadang2 kita tak sedar yang kita telah melukakan hati beratus-ratus kawan, dan mungkin beribu-ribu....padahal status kita hanya menuju kepada seorang sahaja...dan mahu melepaskan marah kepada seorang sahaja....
tapi kita mesti ingat! ramai mata2 yang sedang membaca status kita....pernahkah kita terfikir...apakah pandangan mereka bila mereka baca status kita yang berbentuk perli/amaran kepada seseorang????

dan ingatlah manusia! laman sosial tidak sesuai untuk anda meluahkan perasaan dan melepaskan kemarahan...kerana kita mempunyai ramai friend di situ dan perasaan manusia ni semua tak akan sama...
semua pasti tahu kan...bukan senang nak jaga hati orang....jadi jagalah hati kita supaya tidak menjadi busuk...

dan juga...ingatlah manusia! janganlah disebarkan segala keburukan orang atau fitnah yang ada melalui laman sosial...tambahan lagi, jangan sebarkan benda yang tiada kepastiannya...
apa yang saya lihat, manusia ni suka sebarkan gambar2 atau video2 yang menunjukkan keburukkan orang di laman sosial...terutama orang yang popular macam artis la jadi mangsa. 
tidak kah kita terasa bodoh dengan menanggung dosa orang yang mengeluarkan gambar2 atau video2 tak berkenaan, dengan hanya membantunya 'share' benda2 tu????

jadi...marilah kita saling mengingati....kerana manusia ini mudah lupa!!! 
setiap perbuatan yang kita lakukan mesti beradab...
jika kita tak boleh jaga hati orang....jagalah kelakuan kita....
hati orang memang kompem2 la tak boleh jaga sebab hati ni kan duk dalam badan...masig2 jaga lah hati masing2 kan....
jagalah perlakuan anda di laman sosial...BERHATI-HATI BILA MENGELUARKAN KATA-KATA...
berkawan biar berpada-pada...berlawan jangan sekali...
ingat pesan nenek ni ye cu!!!

Saturday, May 12, 2012

::Aku Termenung..::

duduk ku termenung menghadap pantai...
pantai itu bagaikan mententeramkan jiwaku...
bila fikiran negatifku bertandang, pantai tu memukul batu dengan kuat..
bagaikan memahami apa yang aku sedang fikirkan...
Subhanallah...sungguh indah ciptaan Allah...


Kini aku lebih suka menjadi seorang pendiam..
aku benci menjadi hipokrit...tapi aku terpaksa...
bukan aku tidak mahu memberi maaf...tapi memang tiada perkataan maaf darimu...
hatiku bagaikan dicincang halus...hancur!!!
maaf dariku...kerna aku terpaksa menjadi pelakon didepanmu.
maaf juga jika aku tidak mampu mengukir senyuman..kerna aku bukan pelakon yang hebat.
setiap kali berdepan denganmu...hatiku menangis.
memang aku tidak matang.
ya Allah...tetapkanlah imanku.

dan kepada sahabatku....bila baca blog kamu wahai sahabat..
hatiku tetiba sebak...kisah kita hampir2x sama..
walaupun saya tak tahu apa yang berlaku...tapi saya dapat merasai apa yang kamu rasakan sekarang...
sabarlah sahabat...insyaAllah...Allah akan tolong orang yang sabar.
pedulikan kata mereka...sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.
semoga kamu diberi ketenangan hati.
Ingat!!! Allah sentiasa bersama kita...

nanti kita jumpa saya nak tengok awak senyum macam ni (~__^)
orang yang berada di jalan yang benar...pasti akan menang!
saya tahu awak kuat!!

Tuesday, May 8, 2012

::Muhasabah diri...Masa::

bulan berganti bulan, minggu berganti minggu, hari berganti hari, jam berganti jam....tapi asmaq tiada galang gantinya (^_^)
hampir 13 minggu saya bergelumang dengan suasana pekerjaan di pejabat ini..
dan hari ini bersamaan dengan 8 mei 2012 adalah kali pertama saya tidak diberikan tugasan.
nothing to do and nothing to say....

tetapi...teetapi...sebagai seorang hamba Allah s.w.t....tiada istilah "tiada kerja nak buat" dan tiada istilah "kebosanan"...
INGAT!!! JANGAN TERLEKA WALAU SESAAT PUN!!!!
ambillah kesempatan di waktu senggang yang kita ada untuk membuat bekalan ke akhirat kelak....sekadar memuji nama Nya pun dah cukup kan? lembutkan hati anda dengan zikrullah...
jangan jadi orang yang tak malu...tak malu macam mana?
orang yang tak malu hidup kat dunia ni....semua yang kita nikmati atas dunia ni adalah pinjaman semata-mata. jadi janganlah kedekut masa untuk mengabdikan diri kepada Allah s.w.t.
orang yang kedekut masa untuk Allah s.w.t. itulah orang yang tak malu....

Demi masa! sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali yang beriman dan yang beramal soleh. Yang berpesan-pesan dengan kebenaran. Yang berpesan-pesan dengan kesabaran.
(Surah Al-Asr)

Jadi, janganlah kita berada dalam kerugian...
banyak lagi benda yang perlu kita buat sepanjang hidup kita...
dan banyak lagi yang perlu kita pelajari tentang dunia dan akhirat...
renung-renungkan dan bersama muhasabah diri...
Wassalam~

Monday, May 7, 2012

::Persoalan Jodohku::

3 MEI, HARI KHAMIS
apabila matahari terbit....kenderaan-kenderaan mula memenuhi jalan...
manusia berkejar-kejar ke sana ke mari mengurusakan dunia yang penuh dengan kesibukan...
dan aku berkejar ke pejabat tanpa matlamat...otakku kosong!

sedang aku sibuk berbual-bual rancak bersama Mrs. N....tiba-tiba Mr. A mengajukan soalan kepada saya,"asmaq, awak berkenan tak kat dia?"
memang otakku kosong...tiada jawapan untuk soalan itu....
haha...sebenarnya saya nak cakap pasal jodoh....saje je nak bermain dengan ayat-ayat sastera.

berbalik kepada soalan tersebut,...saya memang tiada jawapan....
apakah maksud BERKENAN di situ???

saya juga salah seorang yang percaya akan percintaan selepas kahwin.
dan saya juga percaya banyak kelebihan kahwin muda ni kan...
jadi, kalau boleh saya tidak mahu menaruh harapan kepada sesiapa.
tak kira lah sape jodoh saya akan datang....saya terima je....asalkan si jejaka menggunakan saluran yang betul...iaitu mengikut syariat yang betul.

terus terang saya cakap...saya memang tak reti nak berkawan dengan lelaki...betul ke???
ape2 je la...yang jelas...saya tak mahu timbul apa2 hubungan sebelum kahwin. saya bukan jual mahal...tapi saya mahu jaga maruah wanita... InsyaAllah....
kalau nak kenal pun...may be cukup sekadar kenal latar belakang dan famili seseorang.
kita nak kenal seseorang ni bukan sehari dua tau....akan mengambil masa bertahun-tahun lamanya baru kita boleh kenal isi dalam seseorang. betul tak???
kalau nak kenal orang baru kawin...samapai ke tua la kau tak kawin....hohohoo

"Ya Allah, aku memohon kecintaanMU, kecintaan orang yang sentiasa mencintaiMU, kecintaan apa sahaja mendekatkan diriku kepadaMU, dan masukkanlah aku ke syurga bersama-sama kecintaan itu."

Kepada sahabat-sahabat saya diluar sana...SAY NO TO COUPLE...jaga maruah anda...jaga pergaulan anda...marilah sama2 kita mencari cinta yang kekal abadi (^_^)

Sweet couple after marriage (~_^)


Wednesday, May 2, 2012

::Berikanku Kekayaan Jiwa::

Wahai dedaunan yang melambai...wahai buih-buih yang berterbangan...wahai pokok yang cantik...wahai hutan...aku ingin melepaskan lelah...aku ingin gantung sedikit masalah di sini. berilah aku oksigen untuk aku meneruskan hidup ini...berilah aku ketenangan dengan warna kehijauan mu....sesungguhnya segala ciptaan Allah s.w.t memberi banyak kebaikan dan faedah kepada manusia...Alhamdulillah!

ya Allah...berilah aku kesabaran yang tinggi untuk aku menghadapi dugaan-dugaan yang mendatang...aku semakin lemas dengan manusia-manusia yang berkaitan...
ya Allah...jauhilah aku daripada perkara-perkara yang dilarang oleh-Mu...peliharalah tingkah lakuku...

ada beberapa perkara yang saya mahu kongsi di sini....bila baca buku SOLUSI, terasa bagaikan buku tersebut banyak memberi nasihat...dah la tajuk keluarannya macam mengikut situasi saya. Terima kasih ya Allah....

Islam sangat menitikberatkan RASA-RASA yang boleh singgah dan bertapak dalam hati fikiran. Jika kita bersangka buruk misalnya, Islam menegaskan bahawa itu pun merupakan satu dosa. lagipun kalau kita asyik bersangka buruk terhadap orang, hati kita takkan tenang kan? jadi, marilah kita mengejar kekayaan jiwa...jangan hanya mengejar kebendaan je. kekayaan jiwa di sini bermaksud ketenangan dalam hati untuk menghadapi segala ujian dalam kehidupan. bagaimana pula cara untuk mendapatkan ketenangan jiwa??? Rasulullah s.a.w. pernah mengajar satu doa apabila Baginda melihat seorang lelaki sedang murung dan kesedihan dalam masjid. Doanya berbunyi,"Ya Allah, aku berlindung kepada Engkau daripada kesusahan dan kesedihan. Aku berlindung kepada Engkau daripada kelemahan dan kemalasan. Aku berlindung kepada Engkau daripada sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepada Engkau daripada himpitan hutang dan paksaan orang." (Riwayat Abu Daud) 

itulah sedikit sebanyak yang dapat saya petik daripada buku SOLUSI isu 43....isi kandungannya banyak mendidik jiwa ini dikala saya bergelumang dengan masalah. 

kadang-kadang kita rasa putus asa kan dengan kehidupan bila berdepan dengan masalah....janganlah anda rasa berputus asa....sesungguhnya orang yang berputus asa itu adalah selemah-lemah manusia...wahai manusia di muka bumi ini! kuatkan semangat...kuatkan iman...berusahalah dalam mengejar kekayaan jiwa. orang yang mempunyai kekayaan jiwa adalah orang yang dapat menikmati kemanisan iman....kemanisan buah kurma pun kita dapat rasakan tau..."di mana ada kemahuan, di situ ada jalan"

sesungguhnya saya kuat kan...kan..kan..katakanlah saya kuat...saya kuat!!!! saya wajib menjadi kuat...
(tetiba je wat statement gitu)
apa-apapun terima kasih wahai hutan yang penuh dengan kehijauan...terima kasih kerana sudi meminjamkan tempat untuk saya gantung sedikit masalah....biarlah masalah ini lebur dek kerana panas dan hujan.
sekarang saya perlu berundur diri untuk berperang dengan emosi untuk mencari kekayaan jiwa.
tapi rasanya inginku bertapa dalam gua dulu untuk tiga hari bagi mengumpul kekuatan...
insyaAllah....
smile always (^____^)

Tuesday, May 1, 2012

::Coretan buat kawan...Maafkan Aku::

Sesak dadaku...kelu lidah...seram sejuk seluruh badan...terasa bagaikan malaikat Izrail mahu mencabut nyawaku..Ya Allah, panjangkanlah umur hambamu...masih banyak lagi benda yang perlu aku baiki....peristiwa 5 tahun yang lepas bagaikan berulang kembali....bagaikan dibaling dengan batu-batu kecik secara bertubi-tubi...

maafkan aku kawan....aku tidak kuat untuk kembali kepada keadaan yang normal kerana peristiwa sebelumnya menghantui diriku sekarang...aku takut jika perasaan benci menguasai diri...aku masih dalam proses menyapu bersih otakku dari habuk-habuk fikiran negatif. berikan aku masa untuk menghapuskan debu-debu negatif ini.

tak aku nafikan...memang ini berpunca dari khilafku...aku mengeluarkan kata-kata tanpa berfikir. aku telah mengguriskan hati seorang kawan....BODOHNYA AKU!!! aku tahu, luka dalaman sukar untuk diubati....aku harap luka dalamanmu sembuh dengan segera....tapi semua ini berlaku disebabkan perselisihan faham....tak pernah dalam hatiku untuk memburukkan kawan...apatah lagi aku telah anggap kamu sebagai adikku. dan tak pernah aku mengadu  kepada sesiapa masalah ini kecuali kepada blog aku (sekarang) dan kepada seorang sahabatku (itupun untuk dapatkan nasihat)...

maafkan aku sekali lagi kawan....perkataanmu juga telah mencucuk jantungku...harap-harap aku dijauhkan dari penyakit jantung berlubang....aku cuma berharap agar kamu sentiasa berfikiran positif. aku cuba menghapuskan segala pertuturanmu sebelum ni...memang betul la satu ungkapan tu, "kata2 lebih tajam daripada mata pedang". dan aku telah dipancung dengan kata-katamu. diriku tidak pernah berubah disebabkan seseorang...aku tak mengharapkan sesiapa pun hadir dalam hidup ni...biarlah mereka datang sendiri...tapi aku cuma mengharapkan sahabat-sahabat yang sejati kekal dalam perhubungan silaturrahimku. dan aku mengharapkan diri ini dapat berdamping dengan hamba-hamba yang dapat menuntunku ke arah yang diredhai oleh Allah s.w.t.

maafkan aku sekali lagi kawan...jangan lah kita menjadi riak dengan apa yang kita miliki....dan janganlah kita merendahkan seseorang. aku tahu aku MUNGKIN TIDAK memiliki ramai kawan...tapi aku bersyukur aku ada sahabat yang sentiasa mengingatkan aku kepada Allah s.w.t.

maafkan aku lagi kawan....aku bukan nak berlagak warak...mahupun alim...aku hanya insan biasa dan sentiasa lemah dalam menempuhi dugaan. aku dalam proses untuk melakukan perubahan ke arah kebaikan. memang betullah kata-kata cikgu ku dulu,"bila kita nak berubah jadi baik, akan datang pelbagai dugaan". perkataan tu macam aku ni dulu jahat kan....tapi bukan jahat cuma jahil bab-bab agama. sekarang aku sedang berusaha untuk mendalami agamaku....aku tidak mahu jadi hipokrit dalam beragama.

sekali lagi maafkan aku kawan...
semoga perhubungan silaturrahim yang terjalin di antara kita sebelum ini akan kekal buat selama-lamnya! 
hopefully, jangan ada sesapa yang terasa dengan tulisanku....dan jangan ada salah faham lagi.
semua tulisan ku ini adalah peringatan untuk diriku juga.
Maafkan Hambamu Ya Allah! 

tabung untuk belajar ---->